Het lichtgewicht SR Pro carbon racefietszadel
Beter kan het niet, de keuze van wereldkampioene Pauline Ferrand-Prévot. Vlak, maar toch comfortabel gewatteerd. De vorm en het reliëf passen precies bij de vrouwelijke anatomie in de typische racefiets, voorovergebogen zitpositie. OrthoCell®-inlays in het genitale en zitgedeelte zorgen voor de beste drukverdeling - het nieuwe OrthoCell®-materiaal biedt de hoogste veerkracht en is ook duurzamer en lichter dan gel. Glijdende flanken verminderen wrijving bij het trappen. Lichtgewicht uitvoering met carbon rail en carbon composiet zitschaal - slechts 170 gram (maat S/M)
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
Het delicate zenuwstelsel
Door het diepe kanaal wordt het perineale gebied ontlast, worden de bloedstroom en zuurstoftoevoer niet beperkt - vaak de trigger voor gevoelloosheid en andere stoornissen.
Gevoelloosheid bij mannen tijdens het fietsen wordt vaak veroorzaakt door hoge druk in het gevoelige perineale gebied. De uitwendige geslachtsorganen zijn zelden de oorzaak van klachten, omdat ze weg kunnen bewegen en niet worden samengedrukt door benige structuren.
drukverdeling
Het hangt allemaal af van de juiste drukverdeling. Bij herenzadels moet de druk worden verplaatst naar de zitbotten en delen van de schaambeenderen en moet het perineum zo drukvrij mogelijk blijven. Dit is precies hoe het reliëfoppervlak van de nieuwe Ergon herenzadels werkt.
bekkenkanteling
Het mannelijke bekken is minder flexibel in vergelijking met vrouwen. Dit betekent dat mannen meer rechtop op het zadel zitten en meer druk uitoefenen op hun zitbotten. Hierdoor kan het overgangsgebied tussen de achterkant en de neus van het zadel smal worden gehouden (Y-vorm). Hierdoor heb je meer vrijheid om te trappen.
schaamstreek
In tegenstelling tot de vrouwelijke anatomie zijn de schaambeenderen veel steiler bij mannen en is de symphysis van de schaamstreek veel hoger.
De goede maat
De vorm en grootte van het zitvlak van een zadel moet overeenkomen met de afstand tussen de zitbotten van de rijder.
Omdat de bekkenbotten in een V-vorm naar voren taps toelopen, moet het zadel de zitbotten een voldoende groot contactoppervlak kunnen bieden voor verschillende zithoudingen. De zadelbreedtes zijn zo gekozen dat het bruikbare zitvlak overeenkomt met de afstand tussen de zitbotjes.
Hoe meer voorovergebogen een ruiter zit, hoe verder naar voren de zitbotten het zadel raken.