De nieuwe Ekar-lagerschalen zijn speciaal ontworpen voor de moeilijke omstandigheden op allroad- en grindroutes.
Het is uitgerust met ProTech ™ -technologie, die bestaat uit een gepatenteerde buitenafdichting, die de kogellagers beschermt tegen het schadelijke binnendringen van water, modder en zand, en een waterdichte middenhuls van glasvezelversterkt polyamide om vervuiling van binnenuit te voorkomen. De nieuwe lagerschalen zijn gecombineerd met de extra grote roestvrijstalen buitenlagers, die zijn bevestigd aan de twee Ultra-Torque ™ -ashelften die stevig zijn verbonden met de cranks. Dankzij het ProTech™-afdichtingssysteem zijn de prestaties altijd optimaal, waar u ook heen gaat. De Ekar-trapasopties bieden brede compatibiliteit met standaardframes dankzij een volledig assortiment lagerschalen met schroefdraad en PressFit.
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant voor dit product gebruikt.
Pro-Tech™
De gepatenteerde ProTech ™ -technologie met dubbele afdichtingen verbindt de twee helften van de as stevig met elkaar in de trapas en beschermt de lagers tegen het binnendringen van water en modder, wat zorgt voor hoge prestaties en duurzaamheid, zelfs onder de slechtste omstandigheden. De innovatieve en bewezen Ultra-Torque™-technologie is ontwikkeld in grindvorm. De Hirth-koppeling van het ProTech™-systeem heeft zelfcentrerende en zelfuitlijnende tanden die zich in het midden van de crank bevinden, waar de uiteinden van de ingebouwde ashelften samenkomen.
De ashelften zijn bevestigd met een enkele, overmaatse, beschermde schroef. Hun precieze pasvorm kan zelfs de verkeerde uitlijning compenseren die sommige carbonframes kunnen hebben als gevolg van de kleine tolerantieverschillen bij de fabricage. De koppeloverbrenging van het ProTech™ pedaalcranksysteem is net zo efficiënt als die van een enkele steekas en lichter. Daarnaast is het ook duurzamer omdat het beter beschermd is dan andere systemen. Het extra grote roestvrijstalen lager op de crank buiten het trapashuis biedt maximale stijfheid, soepelheid en sterkte dankzij de vergrote diameter van de pedaalassen.