Logo
Levering aan: NL

Inloggen
Status bestelling

Sturen

MTB-sturen voordelig online

Begrippen als 'Rise-Bar' of 'Flat-Bar' komen bij sturen veel voor. Een Flatbar is een recht stuur dat een sportief stuurgedrag heeft en het voorwiel beter aan de grond houdt tijdens een klim. Het naar boven gebogen stuur, de Risebar geeft je een betere zit en een goede controle in snelle en technische afdalingen. Om ergonomische redenen zijn alle sturen naar achteren gebogen. Ze beschikken over een zgn. backsweep. Hoe breder het stuur, des te meer gebogen. Bij zeer brede sturen heeft een bocht naar boven zin, de upsweep. Enduro-, en toerrijders hebben de voorkeur voor gebogen sturen vanwege eerdergenoemd sportief weggedrag en betere klim, maar ook tijdens de afdaling. Wij beschikken over een ruime keuze aan sturen in alle kleuren en vormen. Zoek daarbij ook de juiste klem uit, een klem die past op je stuurpen (bijv. 31,8 mm of 25,4 mm). Kies vervolgens de gewenste stuurbreedte: van de smalle 620 mm tot aan de brede sturen van 780 mm tot 800 mm, je kunt het hier vinden. De zeer brede sturen geven je meer zekerheid en controle over de fiets, wat dan kan horen bij een wat agressievere rijstijl en het rijden op technische trails.
Klimmers komen goed uit de pedalen met een smal stuur, daar de armen niet zo zwaar worden belast. Dat spaart kracht. De gemiddelde maat voor dames ligt tussen de 640 en 660 mm breedte. Bij heren liggen de breedtes rond de 680 mm. De downhill-/freeride-sturen kunnen breder zijn, zo breed als je wenst.
Lichtgewichtsturen zijn er ook. Nu hoeft dat niet meteen te leiden tot de aanschaf van een carbonstuur van 100 gram voor je racefiets, maar ook een licht aluminiumstuur kan uitstekend voldoen. Het productenscala reikt van goedkope sturen van 20 euro tot exclusieve MTB-sturen van 300 euro. Ten aanzien van de juiste positie van het stuur merken we nog op dat deze op dezelfde hoogte moet zijn als het zadel. Beter nog iets lager, als je een sportieve prestatie wilt leveren. De armen moeten licht gebogen zijn en de handen moeten niet omgeknikt bij de remhendels, maar recht en ontspannen op het stuur rusten. Zo niet, dan dreigen kramp en pijn bij langere ritten.

 
AJAX Loader Icon