Wereldwijd verzending, goedkope prijzen
25 jaar
1.000m² winkel in Kronberg (D)
Logo
Levering aan: NL

Inloggen
Status bestelling
🔧   15% voucher: parts & accessories   🔧

Inner bearing

Info over trapaslagers

Het Trapaslager is een van de belangrijkste onderdelen van de fiets. Aan het lager zijn de pedaalarmen (crank) bevestigd en het heeft een lange ontwikkeling achter zich. Het resultaat is dat er een grote verscheidenheid is aan „standaarden“, waardoor je tegenwoordig vaak door de bomen het bos niet meer ziet.

Het kopen van een trapaslager

Let op de twee volgende zaken:

  1. het lager moet in het frame passen
  2. het lager moet bij de pedaalarmen (crank) passen

Verbinding met het frame

Afhankelijk van het frame, zijn er verschillende soorten trapaslagers. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen lagers die d.m.v. schroefdraad erin worden gedraaid of er in worden geperst.

Engelse schroefdraad (BSA)
Tot voor enige jaren waren deze de 'standaard', de norm, voor de mountainbike en veel racefietsen. De draadmaat is 1,37“ x 24 tpi (threads per inch), waarbij de rechter lagercup linkse schroefdraad en de linker cup rechtse schroefdraad heeft. De breedte van het frame-lagerhuis is 68 mm (racefiets en MTB), 73 mm (MTB), 83 mm (DH-bikes) of 100 mm (fatbikes).

Italiaanse schroefdraad (ITA)
Oorspronkelijk was dit de norm voor Italiaanse racefietsen. De lagercups beschikken over een rechtse draad van 36 mm x 24.
Het frame-lagerhuis is 70 mm breed

BB30/Pressfit 30
De BB30 is als norm door Cannondale in het leven geroepen voor in het frame geperste lagers met een trapasdiameter van 30 mm. De breedte van het framehuis ligt bij 68 mm of 73 mm, de buitendiameter van het lager bij 42 mm. Met gelijke lagerafmetingen is het lager met met een extra lagercup van 46 mm buitendiameter, ook geschikt voor een Pressfit 30 van SRAM, met haar dochteronderneming Truvativ.

Shimano Pressfit
Shimano heeft meer variaties. De basis wordt gevormd door een trapasbreedte van 24 mm en een buitendiameter van de lagercups van 41 mm.
Het verschil ontstaat door de verschillende framehuisbreedten van 86,5 mm (racefiets), 89,5 mm/92 mm (MTB) of 104,5 mm/107 mm (DH-Bikes).

SRAM GXP Pressfit
Analoog aan de pressfit-lagers van Shimano zijn er de varianten van SRAM voor de GXP-trapassen met 24 mm/22 mm doorsnede. De breedten zijn 86,5 mm (racefiets) of 89,5 mm/92 mm (MTB).

Trek BB90/BB95, Specialized OSBB MTB/Road, Cervelo BBRight en andere specials
Als het lagerhuis van je trapas niet tot een van hierboven genoemde categorieën behoort of je vragen hebt over het samen kunnen gaan van frame en crank, neem dan via e-mail contact met ons op. Als wederverkoper van Trek, Specialized en Cervelo hebben we al verschillende oplossingen voor problemen gevonden.

Verbindung met de crank
Ook bij assen die de pedaalarmen verbinden, zijn er verschillen, veroorzaakt door de constructie. In het verleden gebruikte men lagers met BSA- of ITA-draad. Lagers die vast met de as waren verbonden. De pedaal-armen werden vervolgens aan beide kanten erop geschroefd.

Vierkante-as
De oudste assen hadden aan het einde een conisch uitlopend vierkante vorm. De pedaalarmen werden vervolgens door middel van speciale crank-schroeven er op geperst. Een nadeel was het verslijten van de verbinding en een ingewikkelde demontage met behulp van poelietrekkers.

Meertandige bevestiging
Een latere ontwikkeling van de vierkante trapas is de meertandige bevestiging van de trapas. De Octalink van Shimano, versies 1 en 2 , en de standaard van ISIS, worden nog steeds gebruikt. Zij gaan onderling niet samen. Ook bij een meertandige bevestiging worden beide pedaalarmen d.m.v. schroeven ingeperst en kunnen alleen met een poelietrekker worden verwijderd.

As met tweedelige crank
Cranks die uit meerdere delen bestaan komen steeds meer voor. Trapaslagers zijn al van te voren vast verbonden met de rechter pedaalarm. De lagers worden in het framehuis geschroefd of geperst. De as wordt er dan eenvoudig ingestoken en vervolgens wordt de linker pedaalarm vastgeschroefd. Je moet dan opletten dat de doorsnede van het trapaslager binnen en van de trapas overeenstemmen. Ook de inbouwbreedten van lager en crank moeten passen. De voordelen van dit systeem is dat de 'steun'breedte van het lager groter is en daardoor een langere levensduur heeft. Het monteren en demonteren gaat ook sneller.

Montage-aanwijzingen

Het frame moet altijd zijn voorbereid voor de inbouw van een trapaslager. Daartoe behoren vooral het nasnijden van de schroefdraad en het vlakslijpen van het lagerhuis. Alleen dan loopt alles parallel en rollen de lagers spanningsvrij, zodat zij minder hard verslijten.

 
AJAX Loader Icon