Wereldwijd verzending, goedkope prijzen
Meer dan 20 jaar online
1.000m² winkel in Kronberg (D)
Winkelwagen
 
Verzenden naar: NL

Boncode:

Nav
Nav
282

buitenbanden

Kies een categorie in het menu binnenbanden:

TUBOLITO
Nieuw: Lichtgewicht binnenbanden
Verge­leken met een stan­daard bin­nen­band biedt Tubo­lito twee keer zo­veel lek­be­scher­ming, mini­male ver­pak­kings­grootte en 65% ge­wichts­be­sparing! Kan dit waar zijn? De test­resul­taten vindt je in onze BLOG! (In het Duits) Nu ver­krijg­baar bij HIBIKE! Naar de binnen­ban­den…
30,40 €

Een ruime keuze van binnenbanden - voordelig online

Met een langzaam of snel leeglopende band is niemand blij. Een fietstocht of koers wordt daardoor behoorlijk verstoord. Als je niet zonder binnenband kan of wilt rijden, moet je bij de aanschaf van een binnenband aandacht schenken aan de maat, het materiaal en de kwaliteit van de band. Een kwalitatief goede band bespaart je een hoop narigheid.

Het materiaal van de binnenband

Butylbaden worden meer gebruikt dan Latexbanden. Latex biedt door zijn grotere elasticiteit een betere bescherming tegen stoten en vermindert de rolweerstand. Maar latex is gevoelig voor grote hitte en laat lucht door, waardoor regelmatig oppompen nodig is. Butyl is beter luchtdicht. Butyl is ook niet geheel ongevoelig voor hitte. Maar dat is niet te vergelijken met een latexband die bij velgremmen kan ontploffen en dan gevaar bij afdalingen oplevert. Dat probleem heb je niet bij schijfremmen, waardoor wielrenners nog steeds graag met latexbanden rijden.

Verschillende maten binnenbanden - wat is de "ETRTO"

Belangrijk is natuurlijk de juiste maat en materiaalsterkte. In principe onderscheiden we de Mountainbike-banden en Racefietsbanden. Omdat ook onder de racefietsen, de trekkingfietsen worden genoemd en bij de mountainbikes de wielafmetingen zijn veranderd, tref je overlappingen aan. Je vindt dan ook trekkingfietsen met de klassieke mountainbikemaat van 26-inch (of 599), of overlappingen tussen de de 29-inch mountainbikes en 28-inch trekkingbikes. Om je beter te oriënteren zoek je eerst het zgn. ETRTO-nummer. ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), is een Europese, normstellende organisatie. Is het nummer op de band bijvoorbeeld 52-559, dan gaat het om een band die past in een velg met een diameter van 559 mm (26 inch) en een karkasbreedte van 52 mm op een standaardvelg. Men kan zich afvragen waarom veel kopers van mountainbikes vasthouden aan de maat in inches. Deze maten zijn niet normgebonden. De ene fabrikant noemt de bandmaat 2,0*26“, de andere 2,1*26“ of zelfs 2,35*26“. Dat is niet zo duidelijk als de ETRTO-norm.

Beispiel MTB Schlauch Continental 26 Zoll AVWeet je de breedte van je band en diameter van het wiel dan moet je alleen nog denken aan de sterkte en degelijkheiud. Een zware band is stabieler dan een lichtere. Wie rustig rijdt en het met de bandendruk niet zo nauw neemt, maar wel prijs stelt op een geringe rolweerstand, kan ook met een lichtere band, zonder panne thuiskomen. Hoe meer een binnenband rond de velg is gespannen, des te meer kan op schade. Is de breedte van de band conform de velgbreedte, dan is de binnenband minder onderhevig aan materiaalspanning en minder gevoelig voor schade. Bij het monteren moet je dus ervoor zorgen dat de band niet teveel in de velg is geklemd.

Ventielen

Ventieltypen bij binnenbanden

  • AV: Het autoventiel is ook bekend als schraderventiel of Amerikaans ventiel. Het is wat zwaarder als het Franse- of ook wel sclaverandventiel. Maar je kunt de band bij ieder pompstation oppompen. Als je een SV-ventiel (sclaverand)naar een AV-ventiel (auto)wilt ombouwen, moet de boring van het ventiel in de velg worden vergroot.
  • SV: Het Franse ventiel wordt behalve sclaverandventiel ook prestaventiel genoemd. Het is licht maar heeft een speciaal opzetstuk of verloopnippel nodig om op te pompen . Als je een AV-ventiel hebt kan je makkelijk over gaan op een SV-ventiel omdat de velgboring groot genoeg is.
  • DV: dan is er nog het Dunlopventiel of Woods-ventiel.

Renners dienen nog aandacht te schenken aan het volgende: De lengte van het ventiel. Voor Aero-velgen met hoge rand heb je een langer ventiel nodig. Anders kun je de pomp niet aansluiten. Als vuistregel geldt, dat het ventiel ongeveer 15 mm langer moet zijn dan de velghoogte. In het algemeen gebruikt men bij Racefietsen SV-banden.

Voorbeeld van een AV ventiel, Schwalbe band Voorbeeld van een SV ventiel, Schwalbe band Voorbeeld van een DV ventiel, Schwalbe band
Ter vergelijking, de drie ventieltypes: AV (links), het SV (midden) en het DV (rechts)

Tip: Wie in de buurt van ons bedrijf komt in Kronberg of in de regio onderweg is, kan in onze "Schlauchomat" continu, 24 uur, een Continental reserve-binnenband verkrijgen. Geld inwerpen, band uitzoeken, band meenemen...

 
AJAX Loader Icon