Wereldwijd verzending, goedkope prijzen
25 jaar
1.000m² winkel in Kronberg (D)
Logo
Levering aan: NL

Inloggen
Status bestelling

Aërodynamica

Heeft het gebruik van gestroomlijnde onderdelen wel zoveel voordelen?

Iedere wegrenner vindt het toch wel leuk als hij of zij, door het monteren van een paar hulpmiddelen, de concurrentie met een tussensprintje voorbij kan gaan en een race wint, wat daarvoor niet mogelijk was.
Met relatief geringe ingrepen kun je het nodige bereiken. Met het monteren van een gestroomlijnde wielset bijvoorbeeld. Veel fietsers zijn van opvatting dat stroomlijn bij de profrenners en amateurs hoort en niet bij een hobbyrijder.

Hierna vertellen wij je waarom ook bij de wat minder snelle rijders een gestroomlijnd onderdeel nut heeft.

Luchtweerstand maakt 80% uit van alle weerstand tijdens het rijden. Daarvan is het grootste deel, ook ongeveer 80%, toe te schrijven aan de lichaamsvorm van de rijder zelf. De rest van de weerstand is de fiets zelf.

Windtunnelmetingen laten zien dat je 5% sneller gaat door stroomlijn en dat is dan onafhankelijk van de rijsnelheid.
5% lijkt niet veel, maar een rekenvoorbeeld verduidelijkt het verschil:

Een tijdrit over 20 km: de snelle rijder rijdt gemiddeld met 40 km/uur, de langzamere met 30 km/uur.
  • Voor de snelle rijder betekent dit 20/40 x 60 = 30 minuten voor 20 kilometer zonder stroomlijning. Met stroomlijn gaat de snelle rijder 5% sneller en rijdt met een snelheid vban 42 km/uur gemiddeld.
  • De snelle rijder bereikt de finish na (20/42 x 60)= 28,34 minuten, dus 1,26 minuten eerder!
  • Nu dezelfde berekening voor de langzame rijder. Deze heeft met 30 km/uur voor de 20 km, zonder stroomlijn, 40 minuten nodig.
  • Met stroomlijning is de langzamere rijder ook 5% sneller. Hij rijdt gemiddeld 31,392 km/uur.
  • Hij heeft 38,13 minuten nodig om zijn doel te bereiken en is dan 1,47 minuten sneller.

Het rekenvoorbeeld laat zien dat juist langzame rijders flink profiteren van een gestroomlijnde fiets. Dus een hogere snelheid bij gelijke kracht, of gelijke snelheid bij minder kracht. Dan houdt je genoeg energie over voor een stevige tussensprint!

Een goed begin van stroomlijning is een aerodynamische wielset. Er hoeft niets te worden veranderd aan de fiets. Tubes of speciale remblokken zijn niet nodig. De velg heeft, ondanks het stroomlijnprofiel en de carbon-spaakverbindingen, een aluminium remflank.
Voor het overige is voor een snelheidsverbetering van 5% een licht wiel belangrijker dan een gestroomlijnd wiel. Dat geldt vooral als je klimt in de bergen.

 
AJAX Loader Icon