Anders dan bij ergometers of spinningbikes kun je bij een rollentrainer de eigen fiets voor de training te gebruiken. Je hoeft je in zitpositie niet te gewennen aan het zadel of de pedalen, of moeite te doen om de posities te veranderen. Bovendien blijven alle functies van de fiets, zoals de versnelling en de tacho- of inspanningsmeter, behouden. Bovendien is een rollentrainer zeer mobiel en kan ook naar wedstrijden worden meegenomen om warm te draaien. Niet alleen bij wegwedstrijden, maar ook bij de mountainbike- en downhill-evenementen ziet men voor de start steeds meer atleten die zich met behulp van deze trainingsapparatuur opwarmen.
Er zijn verschillende soorten rollentrainers. Hieronder vertellen we je meer.
De vrije rol
De ten onrechte wat uit de mode geraakte, klassieke "rollen", bestaan slechts uit drie, door een drijfriem met elkaar verbonden rollen. De fiets wordt niet verbonden met de roltrainer, maar men rijdt daadwerkelijk vrij. Het achterwiel rust op twee rollen en de derde rol steunt het voorwiel en drijft het tevens aan. In de regel beschikt een dergelijke rollentrainer geen of een zeer eenvoudige rem om de rijweerstand te veranderen.
Vooral baanrijders zweren bij een dergelijke rollentrainer, omdat een zeer hoge trapfrequentie mogelijk is. Bovendien traint men, door de originele fiets te gebruiken, het rondtrappen en verbetert men de coördinatie en rijtechniek. De 'vrije rol' blijft een goedkoop en effectief middel om te trainen.
Om de fiets rustig op de rol te laten lopen is een minimale snelheid nodig. Wie nog nooit op een roltrainer heeft gereden moet in het begin voorzichtig zijn. Een onbesuisde start leidt tot een harde val!
Trainingrol/Rollentrainer
Trainingsrollen of rollentrainers zijn in het gebruik eenvoudiger en in veel variaties verkrijgbaar. De fiets is bij de achteras gefixeerd. Ze zijn inmiddels wijd verbreid. Het grote voordeel is, dat door de vaste verbinding van fiets en roltrainer iedereen, ook de ongeoefende fietser, het kan gebruiken.
In de regel beschikken rollentrainers over een instelbare rijweerstand die contact maakt via een rol bij het achterwiel.
Deze rijweerstand werkt met een magneetrem. Ook is het mogelijk dat van een vliegwiel, afgeremd door olie- of luchtweerstand, gebruik wordt gemaakt.
Bij eenvoudige apparaten wordt trapsgewijs afgeremd door een simpele hendel. Hoogwaardige apparaten worden in de regel traploos, electronisch en deels via een PC aangestuurd. Deze systemen zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat men een zeer realistisch rijgevoel ondervindt. Is deze software gekoppeld aan een video, dan kan je complete étappen van de Tour de France narijden!
Uitgebreide trainingsprogramma's zijn met behulp van een PC vast te leggen en zelfs races, via een netwerk- of internetverbinding zijn intussen mogelijk...
Accessoires
In aanvulling op de de rollentrainer of de vrije rol, bieden we je een paar handige hulpjes aan, die de training wat makkelijker en comfortabeler maken.
Voorwielsteun: Een steun die onder het voorwiel wordt geplaatst, het wiel verhoogt en daarmee voor een normale zitpositie zorgt. Eigenlijk onontbeerlijk, want de fiets is achter in een verhoogde positie in de rollentrainer gefixeerd.
Zweetvangers: Dit kleine artikel wordt tussen stuur en zadelsteun gespannen en vangt zweet op. Zo beschermt men de fiets tegen corrosie. Kan je eigenlijk niet missen, want zonder rijwind koel je niet af.
Trainingsmat: Meestal bestaat deze uit dik schuimstof of rubber. De mat dempt het geluid en vangt zweetdruppels op en beschermt zo het tapijt of de vloer.
Trainingbanden: Bij racefietsen met zgn slicks heb je ze eigenlijk niet nodig. Maar bij flink gebruik loont zich de investering. Een goede trainingband is aangepast aan de belasting die de rollen uitoefenen en wordt niet zo heet als een 'straatband'. Daardoor is hij langer houdbaar. Bovendien is een dergelijke band wat goedkoper dan de normale kwaliteitsband.
Bij mountainbikes is zo'n band wel nodig, want dikke profielbanden kun je op een rollentrainer niet gebruiken.
Fehler bei Server-Aufruf (AJAX fehlgeschlagen).
schließen
Hou je van cookies? …zoals we van fietsen houden?
Wij vragen je toestemming voor het gebruik van cookies om onze websites optimaal voor je in te richten en om onze
websites aan de hand van analyses voortdurend te verbeteren.
De verwerkingsdoeleinden in detail zijn:
Het opslaan en/of opvragen van informatie op je apparaat
Voor de aan je getoonde verwerkingsdoeleinden kunnen cookies, apparaatidentificatoren of andere informatie op
je apparaat worden opgeslagen of opgevraagd. Doorgifte van gegevens aan partners in de VS (doorgifte naar derde landen)
Door klikken op de knop „Akkoord“ geef je volgens AVG toestemming dat ook aanbieders in de VS je gegevens verwerken.
In dit geval is het mogelijk dat de doorgegeven gegevens ook daar door de lokale autoriteiten worden verwerkt.
Verdere details vind je in ons privacybeleid, dat onderaan elke pagina gelinkt is. Daar kun je je
toestemming op elk moment intrekken.
Als je op de knop „Weigeren“ klikt, zullen wij alleen de technisch noodzakelijke en dus onontbeerlijke cookies op je
apparaat opslaan en van je apparaat halen. Bepaalde inhoud zal dan echter niet beschikbaar zijn - bijvoorbeeld
productvideo's die wij op YouTube hosten en die zonder cookies niet kunnen worden geïntegreerd.
Wij wijzen erop dat technisch noodzakelijke cookies moeten worden geplaatst om de werking van de websites te garanderen.