In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
AXS™
AXS™ is SRAM's nieuwe geïntegreerde platform voor het verbinden van elektronische fietscomponenten met software. Met de SRAM AXS™-app kan de rijder niet alleen het batterijniveau controleren, het schakelgedrag beïnvloeden en de bedieningselementen configureren volgens persoonlijke voorkeuren, maar ook onderhoudsplannen maken en de firmware bijwerken.
Carbon Tuned™
Kracht en stijfheid waar je het nodig hebt, lichtgewicht waar je het wilt. Het SRAM-ontwerp met de exclusieve koolstofcoating verhoogt de dikte en stijfheid in gebieden met bijzonder hoge belastingen. De taps toelopende, getrapte koolstofarchitectuur zorgt voor maximale gewichtsbesparing zonder in te boeten aan kracht.
DUB™
De verhouding van hoe de krukas en de lagers hier zijn gedimensioneerd, is de kern van de DUB™-technologie. Hier ontmoeten stijfheid en duurzaamheid elkaar en vullen ze elkaar aan. SRAM heeft gewoon een beetje verder nagedacht en alles nog gemakkelijker gemaakt - door alle componenten zoals het kettingblad, de krukas, de krukas en de trapas beter te integreren. Alleen deze benadering, om de schijf als een algemeen systeem te zien, zorgt voor betere schijfprestaties.
DZero™
Het Dzero-vermogensmeterplatform van Quarq is vernoemd naar het "D0-experiment" - een van de meest nauwkeurige en innovatieve wetenschappelijke projecten om subatomaire deeltjes te detecteren die met de snelheid van het licht bewegen. Met een nieuw meetcircuit, een herzien ontwerp van rekstrookjes (SG), verbeterde nauwkeurigheid tijdens de crankomwenteling en de meest geavanceerde software, vertegenwoordigt DZero de stand van de techniek op het gebied van vermogensmeettechnologie.
Flattop™
SRAM heeft speciaal voor de X-Range™ een smallere ketting ontwikkeld. De unieke vorm van de kettingschakels in Flattop-technologie maakt niet alleen een groter versnellingsbereik mogelijk, maar zorgt ook voor een stillere kettingwerking, meer stabiliteit en verbeterde duurzaamheid.
Flow Link™
De ultragladde binnenplaten van de ketting zijn volledig vrij van randen. Dit vermindert de wrijving op de cassette en het kettingblad. Het resultaat: geluidsarme prestaties en een langere levensduur van de componenten. Kettingontwerp zorgt voor een slanker profiel. De ketting is meer torsiebestendig. Dankzij hun gladde buitenplaten is het klinken gelijkmatiger en de treksterkte hoger.
Orbit™
Orbit™-technologie is een innovatieve en nieuwe manier om de beweging van de derailleur te controleren. Het maakt gebruik van siliconenvloeistof als onderdeel van een slank en ultralicht dempingssysteem. Vergeleken met een traditioneel frictiekoppelingssysteem, zorgt Orbit Technology voor geen extra weerstand op de derailleurveer tijdens langzame of lichte bewegingen. Dit betekent gemakkelijker schakelen en vereenvoudigde wielverwijdering. En tijdens het rijden vermindert de vloeistofdemper de kettingklap. Dat betekent bomvrije betrouwbaarheid voor 1x en 2x schijven.
PowerLock
De kettingingenieurs van SRAM hebben PowerLock ontwikkeld als een gereedschapsloze, veilige en consistente manier om hun kettingen te verbinden. Hoewel de PowerLock geen speciaal gereedschap nodig heeft voor de montage, kan elke PowerLock, gezien het smalle tolerantiebereik van een aandrijflijn met 10, 11 en 12 versnellingen, maar één keer worden gebruikt.
XDR™
De XDR™-driver is een universele interface voor cassettes met enkele tandwielen met minder dan 11 tanden. Hierdoor kunnen lichtere en veelzijdigere aandrijvingen worden geïmplementeerd zonder dat een nieuwe achternaafstandaard, een verandering in de naafbody of het cassettegereedschap nodig is. De XDR™-interface is 1,85 mm breder dan XD™ en is ontwikkeld voor racegebruik. De XDR-drivers zijn compatibel met alle XD-cassettes, zolang u de cassette maar installeert met een 1,85 mm brede spacer.
X-reeks™
Racefietsen zijn sneller en capabeler dan ooit tevoren, en rijders blijven laten zien waartoe racefietsen in staat zijn. X-Range™ is de vertaling voor de moderne manier van racefietsen. SRAM heeft de transmissie van de racefiets volledig opnieuw ontworpen, voor meer transmissiebereik, een aangenamere en beter bruikbare versnelling en dankzij AXS™ ook slimmere schakelinstellingen. Met X-Range™ zit je altijd in de juiste versnelling.
X Sync™
X-Sync™ 1x kettingbladen van SRAM zorgen voor maximale prestaties en duurzaamheid. Lange SRAM X-Sync™ tandranden grijpen eerder in de ketting dan traditionele driehoekige tanden. Het scherpe en smalle tandprofiel en de afgeronde schuine randen ondersteunen de kettinggeleiding. Om zelfs op modderig terrein de best mogelijke prestaties te bieden, hebben de X-Sync™-kettingbladen uitsparingen voor de binnenste kettingschakels en rollen om vuil en puin te verwijderen. Gemaakt in Duitsland, X-Sync™ kettingbladen zijn een belangrijk onderdeel van SRAM's 1x™ aandrijflijn.