Lichtgewicht racefietshelm met extreem goede koeling
De beste aero-racefietshelm in het peloton is nu nog beter geventileerd. De S-Works Evade 3 is van de grond af opnieuw ontworpen om meer koeling te bieden. Dit maakt het de eerste keuze voor nog meer podia. Door talloze computersimulaties in computationele vloeistofdynamica en uitgebreide tests in hun windtunnel, de eigen windtunnel van Specialized , waren ze in staat een "diffusor" te ontwikkelen die de luchtweerstand vermindert en de ventilatie verbetert. De nieuw ontwikkelde diffusor optimaliseert de aerodynamische eigenschappen door een hogere luchtdoorlatendheid, wat leidt tot een verhoogde luchtuitwisseling tot 10%.
Het occipitale basisaanpassingssysteem optimaliseert het comfort doordat de pasvorm van de helm kan worden aangepast aan de individuele hoofdvorm. Bovendien kan de helmhoek worden gewijzigd voor een betere compatibiliteit met verschillende brillen. Het Tri-Fix-gordelsysteem biedt chauffeurs extra comfort door middel van individuele aanpassingsopties, herziene, dunnere riemband met een breedte van 10 mm minimaliseert het riemgeluid.
Het ANGi-compatibele, ultralichte Mindset-afstelsysteem kan ook in hoogte worden aangepast en is opnieuw ontworpen voor betere grip en gemakkelijkere bediening tijdens het rijden. De ultralichte en uiterst comfortabele MIPS Air Node-technologie is direct in de helmvulling geïntegreerd. Het bestaat uit een gladde, wrijvingsarme laag die de rotatiekrachten effectief afvoert. Op basis van het ontwikkelingswerk van Specialized heeft MIPS perforaties in deze laag verwerkt om het ademend vermogen, de prestaties, het comfort en de gewichtsbesparing te maximaliseren.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen bij tal van ongevallen extra te beschermen. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen is de impact echter onder een hoek, wat kan leiden tot draaibewegingen voor het hoofd.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te verminderen in bepaalde gevallen van schuine impact.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor roterende beweging dan lineaire beweging, omdat ze een afschuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer roterende beweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, waardoor hersenschudding of ander hersenletsel kan ontstaan.
Rotatiebeweging is een veelvoorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om bij een ongeval iets in de helm te schuiven, waardoor de krachten van het hoofd kunnen worden weggeleid. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen is de impact onder een hoek. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die voornamelijk zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen na tegen roterende bewegingen. De cerebrospinale vloeistof is ons natuurlijke afweersysteem dat de hersenen in staat stelt om verschoven naar de schedel te bewegen.