Belichaamt de essentie van fietsen op grind
De Omne Ultra MIPS belichaamt de essentie van gravelbiken en geeft je de vrijheid om te improviseren. De helm biedt dezelfde beproefde bescherming als de klassieke Omne Air MIPS met de toevoeging van bevestigingspunten, riemen en klittenband aan de buitenkant zodat je er voor of na je rit een regenhoes, ID-patch of kleinere items aan kunt bevestigen.
De goed geventileerde helm is voorzien van een EPS-inzetstuk voor bescherming tegen stoten en een schaal van polycarbonaat voor extra sterkte en stabiliteit. Het geïntegreerde 360° verstelsysteem zorgt voor een perfecte pasvorm op elk avontuur.
Gebruikte technologieën
In dit hoofdstuk leggen we de technologieën uit die de fabrikant in dit product gebruikt.
MIPS
Het MIPS®-veiligheidssysteem is ontwikkeld om helmen extra te beschermen bij tal van ongevallen. In bepaalde impactsituaties kan het MIPS-systeem gevaarlijke krachten verminderen die anders op het hoofd van de helmdrager zouden kunnen worden overgedragen.
1. Conventionele helmen zijn ontworpen en getest voor een rechte impact. In de meeste gevallen is de impact echter onder een hoek, wat rotatiebewegingen voor het hoofd kan veroorzaken.
2. Deze roterende beweging kan hersenletsel veroorzaken.
3. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om de rotatiebeweging van het hoofd te helpen verminderen in bepaalde gevallen van schuine impact.
Rechte impact - schuine impact
De hersenen zijn doorgaans gevoeliger voor rotatiebewegingen dan voor lineaire bewegingen, omdat ze een afschuifsterkte hebben die vergelijkbaar is met die van water of gel. Wanneer rotatiebeweging ervoor zorgt dat verschillende delen van de hersenen op verschillende tijdstippen bewegen, kunnen de weefsels worden uitgerekt, wat hersenschudding of ander hersenletsel kan veroorzaken.
Roterende beweging is een veel voorkomende oorzaak van hersenschudding en ernstiger hersenletsel door een schuine impact op het hoofd. Het MIPS-systeem bestaat uit een wrijvingsarme schaal die in de helm is bevestigd. De wrijvingsarme schaal is ontworpen om bij een ongeval iets in de helm te schuiven, waardoor krachten van het hoofd kunnen worden weggeleid. Er wordt gezegd dat het het risico op hersenletsel helpt verminderen.
De meeste conventionele helmen zijn ontworpen voor een rechte impact, maar in de meeste gevallen is de impact onder een hoek. De wrijvingsarme schaal kan de rotatiekrachten van een schuine impact verminderen.
Beveiligingssysteem met het brein als model
In tegenstelling tot conventionele helmen, die voornamelijk zijn ontworpen en getest voor een rechte impact, bootst de wrijvingsarme schaal van het MIPS-systeem het eigen beschermingssysteem van de hersenen na tegen roterende bewegingen. De cerebrospinale vloeistof is ons natuurlijke afweersysteem dat ervoor zorgt dat de hersenen naar de schedel kunnen bewegen.